Choď na obsah Choď na menu
 


Na spotrebičoch budú nové energetické štítky

BRATISLAVA. Energetické štítky budú jednotné na domácich spotrebičoch v celej Európskej únii. Už v decembri minulého roka vstúpila do platnosti novelizovaná európska legislatíva v oblasti energetického štítkovania spotrebičov. "Tieto legislatívne pravidlá preberáme do našej národnej legislatívy," povedal na dnešnej tlačovej besede Igor Jašurek z ministerstva hospodárstva. Vláda zákon o štítkovaní energeticky významných výrobkov odobrila v polovici februára, v súčasnosti sa s ním oboznamujú parlamentné výbory, ktorých sa táto problematika týka.

Rozšírenie energetických tried o nové, najvyššie triedy účinnosti A+, A++ a A+++ k triedam A až G, ktoré platia v súčasnosti, má priniesť výraznú úsporu energie. Zmyslom nového štítkovanie je na jednej strane podpora výrobkov s nižšou spotrebou, zmena má spotrebiteľom priniesť i väčšiu transparentnosť a možnosť jednoduchšie porovnávať jednotlivé

Použitie nových štítkov bude povinné od 30. novembra pre chladničky a mrazničky a od 20. decembra pre práčky a umývačky riadu. Dodávatelia však môžu nové štítky dobrovoľne používať hneď po uvedení príslušnej legislatívny do platnosti. "V súčasnosti nové štítky nie sú ešte povinné. Výrobcovia a predajcovia majú čas postupne sa pripraviť," povedal Jašurek. Niektoré spoločnosti už svoje nové spotrebiče začínajú označovať novými štítkami.

Ich súčasťou budú piktogramy, ktorým by mali rozumieť obyvatelia celej EÚ. "Dôležitou zmenou je uvádzanie spotreby elektrickej energie na rok, vďaka čomu si budú môcť spotrebitelia ľahšie vyrátať priame náklady a porovnať spotrebiče," uviedol Miroslav Veselý zo spoločnosti Bosch Siemens domáce spotrebiče. Podľa Veselého tým, že k triedam A až G pribudli nové úspornejšie triedy A+, A++ a A+++ bude úspora oproti triede A pri chladničkách a mrazničkách až 20, 40 a 60 percentná. Pri práčkach môžu spotrebitelia používaním spotrebičov nových tried ušetriť 13, 24 a 32 percent v závislosti od triedy. Pri umývačkách riadu je to 11, 21 a 30 percent.

Nová legislatíva prináša zmenu aj pre internetový obchod a reklamu. Ak súčasťou reklamy budú napríklad informácie o energetickej spotrebe alebo cene spotrebiča, po novom bude musieť obsahovať aj jeho energetickú triedu. "Je potrebné vyhnúť sa akejkoľvek možnosti zavádzať spotrebiteľa," konštatoval Jašurek. Nízka cena totiž môže znamenať, že výrobok patrí medzi energeticky náročnejšie spotrebiče, a preto treba počítať s väčšou spotrebou energií. Zmeny sa dotknú aj predaja na diaľku. Predajcovia budú musieť dať svojim zákazníkom všetky dostupné informácie tak, ako keby si spotrebič kupovali v kamennom obchode, kde im